26.8.10

Resepi Rahsia #10 :: Si Buah Shah Alam

Ahh..asyik2 makanan berattttt saja. Tak reti buat kuih ke????

Ok ok..mari saya sharing is caring kuih tradisional pertama yg saya belajar dengan mamita saya iaitu Kuih Buah Melaka. Oh memandangkan saya bukan di Melaka, kenapa saya perlu namakan dia Buah Melaka. Lebih manis jika saya namakan Buah Shah Alam. Hahahha Kelakar kan saya? (tlg jgn muntah dgn lawak stupido ini..batal posa kang!)


~Si Kuih Buah Shah Alam~

Bahan-bahan:
2 cawan tepung pulut
2 sudu tepung beras (kalau tak letak nanti lembik sgt doh nye)
gula melaka di potong dadu
kelapa parut (putih saja)
secubit garam - gaul dgn kelapa parut
air kapur (ada org guna air garam, tp kalo garam dh letak pada kelapa tak perlu la air garam)
pewarna hijau yg dibenarkan
daun pandan

Cara membuatnya :
1) Gaulkan tepung beras dan pulut bersama air kapur sehingga menjadi doh lembut. Titis sedikit pewarna dan gaul sebati.
2) Ambil doh sebesar ibu jari, balut gula melaka yg di potong dadu itu. Buat lah sehingga habis. (amaran :: jgn uli lama2 sehingga bulat licin sbb nanti gula dlm tu cair. Tangan anda punya haba ok!)
3) Rebus di dalam air mendidih. Masukkan daun pandan untuk aroma yg harum baunya. 4) Bila bebola api buah td timbul di permukaan air, barulah angkat dan golekkan di atas kelapa parut yg telah digaul bersama sedikit garam tadi. Siap!


TadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaA~!

++ Buah Melaka ++




senang kan? ;)

7 comments:

NisS^ImmEr said...

weh rajinnya dok gentel buah melaka. mak aku pun dah jarang buat. suh mak aku buat pg raya agak2 dia mau dak.

satu lg kan, dulu2 masa mak aku buat potong gula melaka tu pakai kacip pinang. ada lg ka org pakai menatang tu skang ni

atulhani said...

hmm kalau resepi mak saya pula, pewarna hijau tu sebenarnya datang dari daun pandan.. blend daun pandan, ambil airnya... kalau tak salaaaahhh laaa.. hehehe..

b said...

comel sungguh kuih muih beliau... saya suka...argh semua suka...

peah @ peps said...

wirda..sangat rajinnnnn....

ni hubby kena bagi bonus lebeh ne..performance tip top punye...

^wirda^ said...

niss :: ha pakai kacip pinang..mak hg beli tu sbb makan pinang ke sbb nk kacip gula tu je? hahaa

atul :: a'ah mmg sebenarnye pakai air pandan..tp saya ada lah malas membuat itu semua..hahahha ini ekpress namanye..hahaha

b :: ye nanti kite buat kuih raya..plis plis..

peah :: rajin masak sbb MALAS BELI kat bazar..haha

ummi Eiz said...

mengiyurkan warnanya bukan ??

jgn lebih2 nnt blogger chefss akan annoyed kerana hang cuba nak menyaingi mereka


ringkasan --> supermom lah hg ni

^wirda^ said...

takut aku kalo chef serang ckp resepi aku merepek.. tapi what the what mcm kata ijai..ini blog aku..aku siap edit nama lg..so suka ati mak lah kan nk masak mcm mana pun..hahahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...