17.8.10

Resepi Rahsia #06 :: Nasi Tom Tom Bak!

Yuhuuuu~
haiii~cik kiah, kak tipah, mak minah..bertemu lagi kita di ruangan rehsepi rahhhsiyeee..(kasi sengau sket sebutannye)
Ohw, buat julung2 kalinya saya nk try buat nasi-tomato-wannabe ini selepas kebuntuan saya di selesaikan oleh sahabat di YM. Resepi dihujung jari. Dia cuma ckp tumis macam biase dan letak tomato puree je. Sukatan? Saya tibaii saja. Hahaha..Jadi saya tidak akan memberi ajaran sesat untuk nasi itu walaupun ianya jadi tetapi bg saya ia blom cukup mabeles untuk di sharing is caring. Hahaha. Maka dengan itu, saya letak gambar saje lah..

Tadaaa! (pendek dh bunyinye..sbb tak share resepi)

~Nasi Tom Tom Bak ~
OK, biasanya org makan ngan ayam masak merah ulala..tapi arini saya tukar, saya buat lauk daging panggang berskala 180 rektar. Kah kah kah nama nk perasan gempak saja..


~Daging Panggang Berskala 180 Rektar~
Bahan-bahan:
Daging sebesar tapak tangan (saya tatau brapa gram..hihi)
3 bijik bawang merah - kisar
3 biji bawang putih - kisar
1 inci halia - kisar
Mixed herb
Serbuk kunyit
Garam, gula dan pepper


Cara membuatnya:
1) Perap daging dgn semua bahan tadi. Kemudian sila bakar dlm oven 180 darjah 5 merah selama lebih kurang 20minit.


Showwwwwtimeeeeeeeeeee!


~Acar Timun Simply SitiWirda~
Bahan-bahan:
Timun
Karot
Tomato
Bawang besar
Cili
Garam dan gula


Cara membuatnya :
1) Potong semua bahan tadi dan gaul bersama garam dan gula. Siap lah tu. ;)
wooooooawwweeeeeeeeeeee~!


~Air Asam Ya Auw Auw~
Bahan-bahan:

1 biji bawang besar
1 biji cili besar
3 biji cili kecil
1 biji tomato
1 mangkuk air asam jawa
1 camca besar kerisik
1 camca teh susu pekat
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:
1) Potong nipis2 bahan2 tadi dan campurkan kesemuanya. Siap jugakkkk!


YesssssszaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaA!


Wah semuanya hanya dengan SATU langkah! Semua org musti bleh buat punya! Da~~

Nak masak apa lg tah?

6 comments:

mrsDudE said...

demit. lapar. daging tu tampak bergaya dan lazat.. huahua..

^wirda^ said...

ya pasti lazat...perap lg lama lagi best kot..

atulhani said...

rajin betul memasak... untung laki hang....

b said...

HUOIH...nasik tometo tuh sedap hapa.... mmg sedap la semua semua nih..tarak tipoo~!! argh kenyangnya saye!

NisS^ImmEr said...

apa pelik2 nama resipi hg ni. tp daging tu mmg nampak sedap lah. untung org ada oven leh masak bes2. bila nak beli oven ni??

^wirda^ said...

atul :: dh masak sendiri buleh pilih menu sendiri beli kat param kena cari satu2..hahah

b:: :p

niss :: nama tu bg org terpegun saja..nama sebenar org dh bosan dgr.hahahaha ye sila beli oven

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...