25.8.11

Resepi Rahsia #27 :: Biskut Badam Coklat

Biskut kegemaran masa lampau yg jarang2 ketemu dan jarang2 terjumpa resepinya. Saya cuma ingat kaedah pembuatannya saja sebab penah tgk mak buat dulu. Nak minta resepi kat mak, tatau dah mak letak mana buku resepi dia. Maka saya cari selama bertahun2, teliti cara membuatnya sama ke tak dgn yg mak saya buat. Nahhhh dah jumpa! Walaupun ada terskip step misteri.

Ia adalah Biskut Badam Coklat.



Saya tak ingat resepi ni dari sapa.. Thanks pada empunya resepi.


BISKUT BADAM COKLAT

Bahan-bahan

250 g mentega
50 g gula halus
1 biji kuning telur
1 camca teh esen vanila
200 g tepung kek
(saya guna tepung gandum je)
30 g tepung jagung
300 g badam kasar
100 g nestum
250 g coklat masakan (*ini yg mistik ni. Takde dlm kaedah. Jadi saya tukar kepada 50g serbuk koko)


Cara membuatnya:

  1. Putar mentega, gula halus dan kuning telur hingga kembang. Masukkan esen vanila.
  2. Masukkan tepung kek, tepung jagung dan serbuk koko (diayak dulu). Kacau rata.
  3. Campur badam kasar bersama nestum dan diuli sebati.
  4. Simpan di dalam peti sejuk, 20 minit. Saya bentukkan mcm gambar di bawah terus. Gulung dlm kertas minyak atau wrapping plastik.
  5. Lepas tu, saya potong2 je dengan pisau letak dlm dulang. Kalau tak, korang bleh je canai dan terap adunan mengikut bentuk kesukaan. Bakar pada suhu 170'C selama 15-20 minit.

SIAPPPP!

Takde la molek sgt bentuknya. Hehe. Rasanya mmg kena guna coklat masakan untuk rasa yg lebih pekat dan lazat. Takpe thn depan saya buat lagi ataupun raya haji. hahaa






badam + coklat = heaven!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...