15.6.11

tentang puasa ganti yang jarang diambil berat

Diriwayatkan dari 'Aisyah ra. ia berkata :

"Di saat kami haidh di masa Rasulullah SAW, kami di larang berpuasa dan diperintahkan mengqadhanya, dan kami tidak diperintah mengqadha Shalat" (H.R Bukhary Muslim)



Nah, siap kluarkan hadith lagi. Harini saya tgh qada puasa. Maka dgn itu, rajin la nk gugel2 beberapa hal pasal ganti puasa, dan nk sharing sket. Tak sangka jumpa byk sgt. So tak larat lah nk taip banyak2.

Jadi saya share link je la kan..haha.

Mula2 tercari pasal menggabungkan puasa ganti Ramadhan dan puasa sunnat Syawal. Ada ulama ckp harus, ada yg ckp sunat. Aisyah ra. jugak tidak menggabungkannya. More info tgk sini. Btw, saya pun tak penah lagi gabungkannya. Err puasa sunat Syawal pun tak penah buat. #pengakuan_jujur T_T


Lepas tu search lagi pasal hukum membatalkan puasa ganti. Nah terjumpa pulak blog yang ini dan byk pulak info lain yg dpt. Terima kasih banyak2 sebab sharing. Dia pun ada bg link lanjutan ke sini pulak. Baca lah!


Tak jumpa pulak apa yg saya nak dalam link2 atas tadi. Tapi saya tetap nk cari evidance hukum membatalkan puasa ganti dengan sengaja atau jika datang haid. Sebab dulu masa sekolah, kalau tak silap saya, ustaz saya cakap, kalau batal puasa ganti tu, maka puasa kita tu akan berganda. Sebab bila kita berpuasa ganti, sama seperti kita sedang berpuasa Ramadhan jugak. So, kalau sapa2 ada terjumpa pasal hukum ni, sila la sharing ngan saya.


Oh lagi satu pasal menggantikan puasa di bulan Sya'ban. Selalu dengar, tak boleh berpuasa pada Hari Syak, iaitu 29 atau 30 Sya'ban. Tapi tadi terjumpa pulak, sebaiknya jgn berpuasa 15 hari terakhir bulan Sya'ban melainkan dia sudah memulakan puasa sebelum 15 hari terakhir itu.
Sorry yang ini saya dah tertutup link dia. Tak igt dah jumpa mana.


Insaf2.. lenkali kena ganti awal. Ayuh mulakan skrg bg yg belum mula tu. ;)






Memperbaiki diri,

3 comments:

Mummy's Luv & Life ~ Airis-Arissa said...

kita pun tgh pulun puasa. ni 1st day...tapi alhamdulillah. tak terasa mcm 1st day. mayb masa terisi dgn mcm2 xtvt. posa! jgn x posa!

..:: WiRdA ::.. said...

hehe..aritu 1st day tak terasa.. tp ni 3rd day baru nk terasa terasa..haihhh...hahaha selamat berbuka!

dyg said...

selamat berpuasa..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...