19.3.10

ceritera dolu2 #002 : Dari kaca TV Toshiba

Masa Era tumbesaran aku di sekolah rendah, umah aku pakai TV cap toshiba, ada kaler ok. TV tu seblah kiri adalah skrin, kat seblah kanan adalah terletaknya punat2 bernombor 1234567890 dan juga punat yg boleh discroll ke kiri dan kanan utk ejas kekuatan lontaran suara kotak elektrik itu. Acara menonton TV mmg termasuk dalam duti harian aku. Wajib OK. Biasanya sebelom aku kluar bermain. Antara citer2 yang berjaya lekat dlm ingatan aku dan kerabat2 yg sebaya aku adalah seperti berikut.

1) Moero Attack.
Kisah sekumpulan gegirl yg bermain bola tampar. Nama heroin yg menjadi idola aku dan anak2 gadis lain adalah Cun. Cun ada 2 kawan, Capten dan Yoghia, tp last2 Yoghia mati. Skill dorang yg menjadi ingatan hingga kini adalah seperti Summersault berpusing, Tamparan berpusing, dan lain2.
Aku, abg aku dan sepupu aku yg mengaji Muqaddam di rumah Che Om, jiran nenek aku, sanggup suh Che Om ajar cepat2 pastu dgn muka tak malu suruh Che Om switch on TV umah dia lepas kami dh selesai baca Muqaddam. Che Om pun excited la jugak nk tgk citer apakah yg membuat kami bertiga pulun sgt. Bila crita bermula..Tetiba Che Om bersuara,

'hah crita pompuan pakai sependa pun hangpa nak tengok? Tak senonoh btoi'

Erk!
Tp kami tidak peduli. Yang penting setelah habis citer itu, kami akan ambil surat khabar lalu dibasahkan sedikit, dikepal2 dan dimasukkan dalam plastik lalu diikat2 sampai jadi sebiji bola tampar..dan bermula laa Tamparan berpusing!!!! Haha..dgn muka budak2 yg tak malu, kami pi main kat laman umah adik ipar Che Om, Wan En. Ibarat seperti umah tok aku tadak laman saja.

Oh jgn tatau, aku dan rakan skolah ada lagu versi melayu moero attack ni!

Cun jaguh bola tampar,
Kumpulan Baitushi, << btoi tak nama kumpulan cun tu?
Menjadi murid Puan Moriko,

Cun, Yoghia, Capten,
Tiga jaguh perjuangan ke Olimpik,
Sayang gugur seorang
Yoghia teman tersayang
Kini tinggal Cun sendiri
Jadi skuad duniaaaa!

hahahahha aku igt lagi rupanya!!! Sapa yg ingat melodi sila nyanyi!

*spenda = sluar dalam

2) The Miss Comet
Ha ni lagi satu citer jepun yg menjadi kegilaan aku dan adik bradik sepupu sepapat terdekat. Miss Comet ada kayu sakti berbintang. Hebat. Tabiat Miss Comet yg menjadi ikutan aku adalah berdiri terbalik - letakkan kepala dibawah dan kaki diatas. Apa pekdahnye pun aku tatau.

Habis crita, mcm biasa, aku, abg dan sepupu aku akan bermain sambil memegang watak yg diminati, sudah pasti watak aku The Miss Comet! hahaha

3) Suria Baja Hitam/ Suria Perkasa Hitam
Lagi crita jepun yg memonopoli ruangan citer2 petang untuk santapan budak2 dulu. Aku siap boleh main lagu penutup citer ni ngan pianica aku. Hebat tak aku? haha Apa ye nama hero tu. Aku cuma igt Belalang Tempur, sebuah motosikal bermuka belalang yg akan membawa SBH mengejar musuh. Saat klimaks citer nih adalah ketika dia bertukar menjadi SBH. Pk2 balik agak lembab nk bertukar pun.. kalo aku jadi penjahat. Mmg dh lama SBH tu mati. hehe Antara kekuatan yg dipercayai hebat oleh abang aku dan anak jiran2 aku adalah Tendangan Padu Maut! dan juga Tumbukan Padu Maut! Yeah sbb itu bila gadoh ngan abg aku, kami akan menggunakan kata2 hikmat ini dgn harapan lawan tewas. T_T

4) Gaban
Wakasauwakasau Gaban!
Gaban Z potong dua.
Kami suka tunggu part last Gaban nk potong raksasa saja.
Nak tgk dia nk potong brapa.
Tp by default encik Gaban hanya akan potong dua saja.. dan kami akan mengeluh borink.
Ada laa skali je kot Gaban potong 4. Aiseh!

Crita2 mak dan makcik2 aku dok layan seperti Oshin, Little Missy, Akantare, semua tu blom berjaya menerjah minda aku. Maybe itu kisah kehidupan. Sesuai utk mak2 mcm umur aku skrg. hehe.

Crita drama melayu seperti Hati Waja dan Spektra pun menjadi kegilaan dan pengaruh yg kuat.

okeh, cukup dulu sessi ceritera dolu2 peringkat darjah 1-darjah 5 sebelum aku terkantoi berblogging... jumpa di episod akan datang. Da~

yg suka amik watak utama,

3 comments:

Ros said...

kalo bebudak skrg tgk cita2 tu mesti depa gelak ja...gambar pun kuning2 and blur2 ja...tp sbb cita2tu la aku sanggup blk rmh time rehat sekolah agama petang2..semata2 nak tgk...
tu tk masuk lg cita oshin, rin hani koma....lalalalala....pengaruh TV la plg kuat time tu...skrg ni dah mcm2 pengaruh..kena didik anak betui2 supaya tahu menilai baik dan buruk..

My Heart... said...

wei, dolu2 pun aku suka tgk crita2 mcm 2,,, pengaruh kuat betoi, snggup blk kk (Kokurikolom) awai,, sggup kensel mandi sungai..kak2 aku pun terpengaruh sama...hahaha.. tp mmg bestla suma crita tu,,,

zurie isa said...

hehehe.. sama la cm aku dulu pon!!! sanggup kayuh beskal laju2 nk bg sampai umh sbelum kul5.30 nk tgk kartun punya psl!! cita kartun yg da tiap2 ptg xyh dh nk tgk intisari rancangan!! mmg ingat punya cita pa!!! hahahhaaa... sampai hr2 gaduh ngan kak aku nk tgk tv!! dia dh besaq masa tu mna nk layan kartun dh!!! hehehee.. yg besnya tgk gbr kartun sambil mkn coq pisang yg mak aku akn goreng tiap2 ptg!!! 1 pinggan asing siap utk aku!!! hahaha.. waa.. rindunya masa dolu2.. :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...