17.12.13

KOLESTROL JAHATTTTTT!

Kolestrol jahatttt!
(pekik mcm budak dlm iklan raya "ombak jahaaatttt" kekekke)

"Haishhh makan ayam goreng..minyak..kolestrolll..kolestrol~"
Haa ni ayat selalu kita sebut (tapi kita buat gak) tentang kolestrol. Kita tau dia jahat. Haha kesian kolestrol tu.. Kolestrol sebenarnye bukan semua jahat, ade kolestrol baik ye.

KOLESTROL TU APA?
Kolestrol ni sejenis lemak yg dihasilkan dari hati dan usus.


MACAM MANA IA BERFUNGSI?
Kolestrol dibawa melalui saluran darah ke organ2 dalaman dan kelanjar yg memerlukannya. Kolestrol sebenarnya berguna sbg sumber tenaga, membentuk dinding sel2 dlm tubuh dan sbg bahan pembentukan hormon steroid. TAPI bila berlebihan, tu yg boleh mengancam nyawa kita!

MACAM MANA KOLESTROL BOLEH JADI BAHAYA??
Bila terlalu BANYAK kolestrol yg melalui saluran darah, ia akan terbentuk pada dinding arteri (saluran darah) dan akan menyebabkan pembentukan PLAK!

PLAK ni lah sangat bahaya kerana menyebabkan SALURAN DARAH JADI SEMPIT!

***Jika salur darah ke JANTUNG sempit, terjadi lah SERANGAN JANTUNG!
***JIka salur darah ke OTAK pulak sempit, darah tak mengalir ke otak, maka akan kena STROKE!

CARA NAK TURUNKAN KOLESTROL
1) turunkan KALORI sebanyak 7% dari makanan yg berasaskan lemak @ tenaga harian
2) turunkan pengambilan kolestrol sebanyak 200mg/hari.

SUSAH KAN NAK SUKAT2 PULAK!

Cara MUDAH adalah dengan pengambilan OMEGA GUARD Shaklee lah!
Makan 1-2 biji sehari dah bantu kita turunkan paras kolestrol dalam darah. MUDAH KAN?

Jom kita mulakan hidup tanpa kolestrol jahaaaatttttt!


Nak try omega murah2, jom contact sy!

012 274 7294
SID 961275

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...